Vraaggestuurd leren implementeren in het onderwijsproces

Deze pagina's gaan over vraaggestuurd leren implementeren. Je kunt deze titel op twee manieren uitleggen. Dat is bewust zo gekozen.

In de eerste betekenis gaat het er over dat vraaggestuurd implementeren niet iets is wat je zo maar doet. Je moet begrijpen wat het is en je moet je bewust zijn van de valkuilen die je op je weg kunt tegenkomen. Je moet vraaggestuurd implementeren dus leren.

In de tweede betekenis gaat het over het vraaggestuurd implementeren van onderwijsprocessen en van de digitale ondersteuning daarbij. Dus vraaggestuurd implementeren in relatie tot het leerproces.

Deze website is vooral ontstaan op basis van de laatste betekenis. Hij is ontstaan uit de in de afgelopen jaren opgebouwde verwondering dat er in het onderwijs heel veel mooie applicaties worden ontworpen en geïmplementeerd, maar dat er door de jaren heen toch maar weinig fundamenteels veranderd is in de manier waarop het onderwijs wordt uitgevoerd.

Op deze pagina's zal ik duidelijk maken waardoor dat komt en hoe je door een bepaalde aanpak (vraaggestuurd implementeren), toch een verandering met behulp van digitale ondersteuning kunt realiseren die blijvend is.

┬ę Paul van Uffelen 2018